Fotograafilised pärandtehnikad tänapäevas
Andres Adamson
9/12/2025
Kui mõtleme fotograafiast, kerkib enamikul silme ette telefoniekraan, sotsiaalmeedia voog või kiiresti trükitud digipilt. Kuid paralleelselt sellele kiiruse ja kohese tulemuse ajastule on üha enam kunstnikke ja fotograafe pöördunud tagasi vanade, käeliste tehnikate juurde – märgplaat (wet plate collodion), tsüanotüüpia, soolatrükk, gum-bichromat ja mitmed teised. Need on aeglased, keerukad ja sageli kapriissed protsessid. Miks peaks keegi 21. sajandil tahtma sellise „ebamugava“ tee ette võtta?
Aeglus kui vastupanu
Märgplaat, kus iga foto materjal tuleb valmistada kohapeal ja kohe ilmutada enne kui emulsion kuivab, nõuab tähelepanu, keskendumist ja aega. Tsüanotüüpia oma sügavate siniste toonidega on lihtsam, kuid kannab endas samasugust meditatiivset mõõdet: tuleb oodata, lasta päikesel või UV-lambil pilt aeglaselt esile joonistada. See aeglus on otsene vastupanu digiajastu sekunditega tekkivale pilditulvale. Aeglane protsess tuletab meelde, et pilt võib olla sündmus, mitte vaid tarbeese.
Materiaalsus ja unikaalsus
Digipiltide maailmas, kus igal kaadril on lugematu arv koopiaid, on väärtus sageli hajunud. Soolatrüki või gum-bichromati puhul on iga töö füüsiliselt kordumatu – käsitsi tehtud, juhuse ja materjali mõjutustega. Selline ainukordsus pakub alternatiivi masskultuurile, kus kõike saab paljundada ja lõputult uuesti teha.
Ajalooline järjepidevus
Need tehnikad ei ole pelgalt nostalgia. Need on samm tagasi ajahetkesse, kus fotograafia ise oli veel noor kunstivorm. Märgplaat seob meid 19. sajandi portree- ja maastikufotograafidega. Tsüanotüüpia meenutab teaduslikke herbaariumilehti ja inseneride siniseid plaane. Soolatrükk ja gum-bichromat olid paljude fotopioneeride igapäevaste töömeetodite seas. Nende kasutamine tänapäeval ei tähenda ainult vana taaselustamist, vaid ka dialoogi minevikuga – küsimust, kuhu oleme fotograafias jõudnud ja miks.
Probleemid ja lahendused
Kättesaadavus: keemiat ja materjale ei leia enam igast poest, need on tihti kallid või vajavad tellimist välismaalt. Lahendus võib olla töökojad, kus vahendeid jagatakse ja teadmisi koondatakse.
Keskkonnamõju: osa protsessidest (näiteks gum-bichromat) kasutab kemikaale, mille käitlemine nõuab ettevaatlikkust. Siin saab lahendus olla kogukondlikud laborid ja teadlikum prügi käitlemine.
Ajaline kulu: need tehnikad ei sobi „kiirpildi“ tarbeks. Küll aga on see eelis, kui rääkida haridusest, teraapiast või kunstilisest süvenemisest – aeglane protsess õpetab kannatlikkust ja tähelepanu.
Miks tagasi pöörduda?
Digitaalses maailmas on tagasipöördumine käsitöiste tehnikate juurde nagu sõõm värsket õhku. See on võimalus luua midagi, millel on füüsiline kohalolu, lõhn, tekstuur ja kaal. See on viis aeglustada, võtta ruumi endale ja vaatajale. Samuti pakub see kultuurilist tasakaalu – meenutust, et tehnoloogia ei pea alati olema lineaarne edasimarssimine, vaid ka spiraane liikumine, kus vanad praktikad saavad uues kontekstis uue tähenduse.
Fotograafilised pärandtehnikad ei konkureeri digitaalsega. Nad täiendavad seda, luues paralleelmaailma, kus väärtustatakse protsessi, unikaalsust ja sidet ajalooga. Nende kaudu saab fotograafia olla rohkem kui kiire pildistamine – see võib olla rituaal, vestlus minevikuga ja vaikne vastpanu meie liiga kiirele ajale.
NATURE MORTE I ja II (märgplaat kollodium), Andres Adamson 2025
info@eestikeelne.ee
Päivlik & Teised Taivalised OÜ
Reg nr 11216772
konto 221030230784 Swedbank
IBAN: EE862200221030230784
Päivlik Koolitused pakub praktilisi ja kaasahaaravaid koolitusi, mis toetavad nii isiklikku kui ka professionaalset arengut. Meie kursustel saab õppida eesti keelt teise keelena, omandada turunduses vajaminevaid graafilise disaini ja kujundustarkvara oskusi ning arendada fotograafiaoskusi.
Lisaks koolitustele pakume ka erinevaid loovteenuseid: graafilist disaini, illustratsioonide loomist, raamatute keeletoimetamist ning küljendamist.
Samuti toetame õppijaid, kellel on õpiraskused või kes vajavad abi põhikooli eesti keele eksami sooritamisel.
Meie eesmärk on pakkuda igakülgset tuge ja leida just need lahendused, mis aitavad nii õppijatel kui ka ettevõtetel kasvada ja areneda.